فرمانده اسبق یگان صابرین با بیان اینکه این یگان ویژه با فرمان حضرت آقا شکل گرفت، گفت: شهید مایلی بیشترین نقش را در آموزش‌های هوابرد به بسیجیان و نیروهای صابرین داشت، ما در حوزه تکاوری دو شخصیت بارز داشتیم؛ یکی شهید احمد مایلی و یکی هم شهید ناظری.
کد خبر: ۱۱۱۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ 29 July 2023

مهرماه سال 1395 و مصادف با ایام تاسوعای حسینی سردار حاج احمد مایلی فرمانده گردان هوایی یگان ویژه صابرین نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان به شهادت رسید.

شهید مایلی از بنیانگذاران هوابرد در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که خودش هم قبل از پیروزی انقلاب آموزش‌های چتربازی و سقوط آزاد را فراگرفته بود. وی با تشکیل یگان ویژه صابرین در نیروی زمینی سپاه به این یگان آمد و آموزش هوابرد و پرواز با پرنده‌های فوق‌سبک نیروهای صابرین را آغاز کرد و پایه‌گذار بسیاری از فعالیت‌های هوایی نیروهای ویژه سپاه شد.

اخبار نظامی | اخبار دفاعی , سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه پاسداران ,

به‌بهانه هفتمین سالگرد سردار شهید مایلی و اطلاع از نحوه فعالیت و خدمات این شهید در یگان صابرین و آموزش نیروهای مخصوص با سردار سیدمرتضی میریان فرمانده اسبق یگان صابرین و مسئول فعلی اداره طرح و عملیات زمینی معاونت عملیات سپاه به گفتگو نشستیم.

آنچه در ادامه می‌آید حاصل گفتگوی خبرنگار دفاعی تسنیم با سردار میریان است:

تسنیم: سابقه آشنایی شما با سردار مایلی به کجا برمی‌گردد؟

سردار میریان: بنده افتخار آشنایی‌ام با سردار مایلی در دانشکده پیاده بود. من حدود سال 78 بود که به عنوان جانشین دانشکده پیاده معرفی شدم در کنار سردار عباسی مشغول شدم و با حفط سمت، مسئول معاونت آموزش دانشکده هم بودم. لذا ارتباط زیادی با گروه‌های آموزشی دانشکده داشتیم که یکی از این گروه‌های مهم دانشکده گروه هوابرد بود و سردار مایلی در یک مقطعی مسئول آن گروه بود. ایشان با توجه به سوابقی که در هوابرد در قبل از انقلاب داشت و آموزش چتربازی سقوط آزاد دیده بود؛ به نوعی به عنوان مهمترین شخص در پایه گذاری هوابرد در سپاه بود.

به طور کلی در حوزه تکاوری و نیرو مخصوص دو شخصیت بارز داشتیم که یکی شهید مایلی و یکی هم شهید ناظری بود.

 در دانشکده چون موضوع آموزش را دنبال می‌کردم توانایی ایشان خیلی برایم جالب بود و ایشان را فردی بسیار توانمند دیدم. ما در صابرین باید نزدیک به 1000 نفر آموزش پاراموتور می‌دادیم و سردار استوار به این نتیجه رسید که باید از ظرفیت هواپیمایی کشوری هم استفاده کنیم. ضمن اینکه آنها گواهینامه معتبری هم می‌دادند لذا قراردادی از طرف قرارگاه صابرین نیروی زمینی سپاه با آنها بسته شد. جالب این است که آنها هم آقای مایلی را به عنوان استاد به ما معرفی کردند.

شهید مجید فتحی نژاد که یکی از افتخارات بسیجی سپاه است مسئول کمیته فوق سبک هواپیمایی کشوری بود و یک پشتوانه خیلی خوب برای ما در مراحل مختلف شد.

تخصص‌های شهید مایلی در چند حوزه مختلف بود. پاراموتور را خودش شخصا خریداری کرده و بعدا ارزیابی کرده بود که چه وسیله‌ای برای سپاه نیاز است که ما خریداری کنیم. معمولا ایشان ابتدا خودش برخی از این وسایل را خریداری می‌کرد و بعد به نتیجه می‌رسید که این وسایل به درد مجموعه می‌خورد یا نه.

اخبار نظامی | اخبار دفاعی , سپاه پاسداران | سپاه , نیروی زمینی سپاه پاسداران ,

در موضوع جایروپلن هم  دقیقا همین کار را کرد یعنی اولین جایروپلن‌ها را خودش خرید و ارزیابی کرد و بعد به سپاه گفت که کدام جایروپلن را خریداری کند. این یک درس است که از سرمایه بیت المال برای آزمایش استفاده نکرد بلکه از سرمایه خودش استفاده می‌کرد تا بهترین‌ها را برای سپاه پیدا کند. این یک ویژگی خاص است که کسی مال و ثروت خودش را فدای امنیت کشور کند برعکس این موضوع خیلی اتفاق می‌افتد اما افرادی مانند حاج احمد الگو و نمونه هستند.

     <div class=
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار